Μετεγχειρητικό πρόγγραμμα αποκατάστασης Ο.Μ.Σ.Σ.

ΑΡΧΙΚΗ ΦΑΣΗ (0-4  ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ)

1. ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ:      

 (α)  ΣΤΑΣΗ ΣΩΜΑΤΟΣ

•   Χρήση ζώνης οσφύος σε καθιστή & όρθια θέση (όχι ξαπλωμένος) 

•   Καθιστή θέση με υποστήριξη μέσης (εικόνα 6) για 15-20 λεπτά τις πρώτες ημέρες με σταδιακή αύξηση (μέχρι ορίων πόνου)

 (β)  ΕΠΙΤΡΕΠΟΜΕΝΗ ΚΙΝΗΣΗ

•   ΟΧΙ Σκύψιμο και Στροφές σώματος & ΟΧΙ  Άρση βάρους μεγαλύτερου των 2 Kg

•   Απλές  μετακινήσεις:   Κρεβάτι  (σήκωμα με ρολάρισμα, εικόνα 1) 

 Καθιστή θέση   Όρθια  (εικόνα 2)

•   Ασφαλής Κίνηση: Κατανόηση τρόπου λειτουργίας μυικού συστήματος κατά τις καθημερινές δραστηριότητες - αποφυγή υπέρμετρης επιβάρυνσης, & εκτέλεση κινήσεων αποφόρτισης ΣΣ,από ΜΕΣΗ/ΟΥΔΕΤΕΡΗ ΘΕΣΗ ΣΣ (εικόνες 3-5).  

•   Περπάτημα (μέχρι ορίων πόνου ± 1,5-2 km/ημέρα), Οδήγηση μετά από 4 εβδομάδες

 

 Εικ. 1

 Εικ. 2

 Εικ. 3

 Εικ. 4

 Εικ. 5 

 Εικ. 6

 

2. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΣΚΗΣΕΩΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

(α)    Πρόγραμμα  Ήπιας Κινητοποίησης - Διατάσεων (διατήρηση θέσης για 5-10 δευτερόλεπτα /5 επαναλήψεις)

 

 Εικ. 7

 Εικ. 8

 Εικ. 9

 

 

 

(β)     Ήπια ενδυνάμωση κάτω άκρων (τετρακεφάλου, εικόνα 10  -  οπίσθιων μηριαίων, εικόνα 11  -  γαστροκνημίου, εικόνα 12)

 

 Εικ. 10

 Εικ. 11

 Εικ. 12

 

(γ)     Ισομετρικές ασκήσεις κορμού από ουδέτερη θέση, με κινήσεις των άνω άκρων

 

 Εικ. 13

 Εικ. 14

 

3.   ΗΛΕΚΤΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ (εφόσον απαιτείται)

(α)     Νευρομυικός ηλεκτρικός ερεθισμός περιφερικών νεύρων & μυών (για αντιμετώπιση μυικών ατροφιών, περιφερικής κυκλοφορίας), εικόνα 15.

(β)     Φυσικά μέσα - TENS (για αντιμετώπιση ΤΟΠΙΚΟΥ ΠΟΝΟΥ ΟΣΦΥΟΣ & ΠΕΡΙΦΕΡΙΚΟΥ ΠΟΝΟΥ), εικόνα 16.

 

 

 Εικ. 15

 Εικ. 16

 

ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΦΑΣΗ (4-12 ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ)

1.  Φυσικά μέσα για μείωση παρασπονδυλικού πόνου (εφόσον απαιτείται)

                    -Θερμά επιθέματα -TENS  - Θεραπεία trigger point  - Μάλαξη

 

 

 

 

 

 Εικ. 17

2.    Αύξηση αερόβιας ικανότητας (πχ.  ποδήλατο με υποστήριξη πλάτης,  διάδρομος)

 

 

 Εικ. 18

 

3.    Ασκήσεις νευρομυικού συντονισμού από θέσεις ελάχιστης φόρτισης

 

 Εικ. 19

 

 Εικ. 20

 

 Εικ. 21

 

4.   Ισομετρικές σταθεροποιητικές ασκήσεις κορμού από ουδέτερη θέση, με προοδευτικά αυξανόμενη αντίσταση σε κινήσεις άνω και κάτω άκρων (εικόνες 22-24) και έπειτα και με χρήση ελαστικών ιμάντων (εικόνες 25-27).

 

 

 

 

 Εικ. 22

 Εικ. 23

 Εικ. 24

 Εικ. 25

 Εικ. 26

 Εικ. 27

 

 

5.   ΜΕΤΑ ΤΗΝ 8η ΕΒΔΟΜΑΔΑ - Διατήρηση ορθής στάσης (Back-school) στον εργασιακό χώρο, τακτική αλλαγή θέσεων, αποφυγή άρσης μεγάλου βάρους (μέχρι 4-5 kg) που δεν μπορεί να ελεγχθεί

 

 

 

 Εικ. 28

 Εικ. 29

 Εικ. 30

 Εικ. 31

 Εικ. 32

 Εικ. 33

 

 

 

 

 

 

 

ΦΑΣΗ ΤΕΛΙΚΗΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ (12-20 ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ)

Γενικό λειτουργικό πρόγραμμα μυικής σταθεροποίησης – συνδυαστικής ευλυγισίας οσφύος/κάτω άκρων– ισορροπίας ( 10 δευτερόλεπτα η καθεμία/ 10 επαναλήψεις).

 Εικ. 34

 Εικ. 35

 Εικ. 36

 Εικ. 37

 Εικ. 38

 

 

 

ΠΡΟΣΟΧΗ! Οι ασκήσεις που παρουσιάζονται είναι ενδεικτικές & θα πρέπει να εκτελούνται παρουσία εξειδικευμένου φυσικοθεραπευτή & να τροποποιούνται ανάλογα αν απαιτείται.

 

Επιμέλεια:    Γιώργος Α.Κουμαντάκης - Φυσικοθεραπευτής

                  Αντώνης Α. Χατζηανδρέου - Χειρουργός Ορθοπαιδικός