Μετεγχειρητική αποκατάσταση Π.Χ.Σ.

Β΄ΟΡΘΟΠΑΙΔΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ 401 ΓΣΝΑ                                         

Διευθυντής : Γενικός Αρχίατρος   Χατζηανδρέου  Α. Αντώνης                                                                                  Επιμέλεια  : Υπίατρος Κουτσάκης Αθανάσιος 

 

ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΓΟΝΑΤΟΣ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟΠΛΑΣΤΙΚΗ ΠΧΣ ΜΕ ΑΥΤΟΛΟΓΟ ΒΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΣΧΕΥΜΑ ΙΣΧΝΟΥ-ΗΜΙΤΕΝΟΝΤΩΔΟΥΣ

 

(Α) ΠΡΩΙΜΗ ΦΑΣΗ (0-6η  ΕΒΔΟΜΑΔΑ)

 

 

           ΠΡΩΙΜΗ ΜΕΤΕΓΧΕΙΡΗΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (0-2η  ΕΒΔΟΜΑΔΑ)

 

  1. Έλεγχος πόνου και οιδήματος

 

  • Αντιφλεγμονώδης-αναλγητική αγωγή – Αντιπηκτική επί ενδείξεων.

  • Παγοθεραπεία μετά τις ασκήσεις γιά 10 λεπτά.

  • Περιποίηση τραύματος ανά 3-4 ημέρες. Αφαίρεση ραμμάτων μετά το 15ήμερο από το χειρουργείο.

  •  

  2. Προστασία μοσχεύματος 

      Λειτουργικός μηροκνημικός κηδεμόνας , ρυθμιζόμενης κίνησης για τις επόμενες 6-8 εβδομάδες. Ο νάρθηκας               αρχικά κλειδώνεται σε πλήρη έκταση για τις πρώτες 2 εβδομάδες. Θα πρέπει ο ασθενής να τον φοράει πάντα        (και κατά την διάρκεια της νύκτας) και να τον αφαιρεί κατά την διάρκεια των ασκήσεων.

  • Βάδιση με μερική φόρτιση βάρους (~20 kg)  για τις πρώτες 15 ημέρες.

 

     3. Διατήρηση εύρους κίνησης-πρόληψη μυϊκής ατροφίας

 

             Επίτευξη και διατήρηση πλήρους έκτασης αμέσως μετά την επέμβαση, προοδευτική    

             κάμψη έως 90ο μετά τις 2 εβδομάδες εκτελώντας τις ακόλουθες ασκήσεις 3-4 φορές   

             ημερησίως ξεκινώντας από την πρώτη μέρα μετά το χειρουργείο.

 

            α) Παθητική έκταση γόνατος (εικόνα 1)

  • Τοποθέτηση πτέρνας σε μαξιλάρι ή πετσέτα.

  • Αφήστε το γόνατο παθητικά σε πλήρη έκταση με τη βοήθεια της βαρύτητας  για 10-15 λεπτά

 

            β) Ενδυνάμωση του τετρακέφαλου με το γόνατο σε πλήρη έκταση (εικόνα 2)

  • Πίεση του γόνατος προς τα κάτω για 5"(3-4 σετ από 12-15 επαναλήψεις)

  • Ανύψωση του ευθειασμένου άκρου στις 45ο -60ο για 5 " (3-4 σετ από 10-15 επαναλήψεις τουλάχιστον)

 

 

             

 

 

 

 

                    

           γ) Παθητική κάμψη του γόνατος με τη βοήθεια της βαρύτητας και  ενεργητική                                        υποβοηθούμενη έκταση του γόνατος  (Εικόνες 3,4,5.)

  • Καθισμένοι στην άκρη του κρεβατιού αφήστε το πόδι σας να λυγίσει υποβοηθώντας το με το άλλο πόδι έτσι ώστε να ελέγχετε την κάμψη του γόνατος.

  • Κατόπιν εκτείνετε το γόνατο πάλι με τη βοήθεια του αλλού ποδιού

  • 4 με 6 φορές την ημέρα για 10 λεπτά

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ  (3η έως  6η  ΕΒΔΟΜΑΔΑ)

 

Κριτήρια για έναρξη

  • Κάμψη γόνατος  περίπου  90ο

  • Πλήρη έκταση  γόνατος

  • Απουσία σημείων φλεγμονής

  • Αφαίρεση ραμμάτων

 

3η εβδομάδα

Στόχος:

  • Διατήρηση πλήρης έκτασης

  • Κάμψη έως 100ο  – 135ο  

  • Βελτίωση μυϊκής ισχύος, αντοχής και ιδιοδεκτικότητας

 

Ασκήσεις:

α) Συνεχίστε με πλήρη παθητική έκταση, υποβοηθούμενη και ενεργητική κάμψη και  ενδυνάμωση τετρακέφαλου δουλεύοντας έως τις 90ο -100ο.

 

β) Ξεκινήστε με μικρά καθίσματα 0-30 μοίρες (εικόνα 6)    

 

  • Χρησιμοποιήστε ένα τραπέζι για σταθερότητα και χαμηλώστε σταδιακά τον κορμό

  • Παραμείνετε για 5’’ και επαναλάβατε

  • Κάντε 3 σετ επί 10 επαναλήψεις καθημερινώς.

 

γ) Ανύψωση στις μύτες των δάκτυλων (εικόνα 7)

 

  • Χρησιμοποιήστε ένα τραπέζι για σταθερότητα, σηκώστε τις πτέρνες και παραμείνατε για 5’’.

  • Κάντε 3 σετ επί 10 επαναλήψεις καθημερινώς

 

 

       

 

 

 

 

 

                                                

 

 

4η εβδομάδα

Στόχος

  • Πλήρης έκταση και  έως 120ο κάμψη

  • Βελτίωση μυϊκής ισχύος, αντοχής και ιδιοδεκτικότητας

 

Ασκήσεις

Επιπλέον  προσθέστε τις παρακάτω ασκήσεις

α) Ολισθήσεις σε τοίχο (εικόνα 8)

  • Σε ύπτια θέση με το πόδι στον τοίχο και αφήστε το άκρο να γλιστρήσει προς τα κάτω υποστηρίζοντας το με το άλλο πόδι

 

 

β) Υποβοηθούμενη κάμψη γόνατος (εικόνες 09,10,11)

  • Σύρετε την πτέρνα προς τους γλουτούς λυγίζοντας το γόνατο

  • Κρατήστε το πόδι με τα δυο χέρια και συρτέ την πτέρνα ακόμη περισσότερο προς τους γλουτούς (κρατήστε για 5 δευτερόλεπτα)

 

 

                                                                                                                                                                                             

5η  και 6η εβδομάδα

 

α) Στατικό ποδήλατο

  • Ρυθμίστε τη θέση λίγο ψηλά για να αποφύγετε υπερβολική και έντονη κάμψη

  • Αρχικά λίγη ή και καθόλου αντίσταση

  • Σταδιακά αυξήστε την αντίσταση στο όριο της αντοχής σας

  • Δουλέψτε 15-20 λεπτά καθημερινά.

 

β) πρόγραμμα κολύμβησης (πισίνα)

  • Κυρίως περπάτημα και ασκήσεις ποδηλάτου.

  • Όχι καταδύσεις

 

(Β) ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΦΑΣΗ  (6η  – 12η εβδομάδα)

Κριτήρια για έναρξη

  • Φυσιολογικό βάδισμα

  • Πλήρες εύρος κίνησης

  • Ικανοποιητική μυϊκή ισχύς και ιδιοδεκτικότητα.

Επιπλέον:

  • Αρχίστε διάδρομο (περπάτημα) – Ασκήσεις ενδυνάμωσης μυών κάτω άκρου           (με μικρά βάρη) – Aσκήσεις ισορροπίας.

  • Ποδήλατο σε ομαλό έδαφος (όχι mountain bike)

  • Έναρξη οδήγησης

 

(Γ) ΦΑΣΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ  (12η - 16 η εβδομάδα)

 

  • Ελαφρό τρέξιμο 10 λεπτά κάθε 2-3 ήμερες αυξάνοντας  την διάρκεια κατά 2 λεπτά την εβδομάδα

  • Περιορισμένες χωρίς επαφή αθλητικές δραστηριότητες.

  • Πιο επιθετική μυϊκή ενδυνάμωση( με βάρη)

  • Αυξημένη αντίσταση και διάρκεια στο στατικό ποδήλατο.

  • Πλάγια βήματα-έμφαση στις ασκήσεις ιδιοδεκτικότητας

  • Ασκήσεις επιδεξιότητας (τρέξιμο εμπρός-πίσω και zig-zag)

 

*** ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΑ ΣΠΟΡ

  • Μυϊκή ισχύς τετρακέφαλου τουλάχιστον 85% σε σχέση με το άλλο πόδι

  • Μυϊκή ισχύς οπίσθιων μηριαίων τουλάχιστον 85% σε σχέση με το άλλο πόδι

  • Πλήρες εύρος κίνησης χωρίς πόνο

  • Απουσία οιδήματος

  • Καλή σταθερότητα και ιδιοδεκτικότητα άρθρωσης

  • Αθλητικός κηδεμόνας γόνατος συνιστάται κατά την διάρκεια των σπόρ για τα πρώτα1-2 έτη για ψυχολογικούς κυρίως λόγους και αίσθημα ασφάλειας.

Χρ. Μάντικα  21,
Ραφήνα, Αττικής.

  • Facebook Basic Black
  • Google+ Basic Black

Λ. Μεσογείων 402,
Αγία Παρασκευή.

 Σμύρνης 13
Σάμος , Σάμου.

© 2023 by Maple Park Family Practice. Proudly created with Wix.com